شستشوی داخل موتور و تعویض روغن

سایت سرویس های تخصصی خودرو BG & SSA

فواید فلاش کردن موتور (شست و شوی داخل موتور)

بسیاری از تعویض روغنی ها خدماتی سرویس اضافه نیز ارائه می‌کنند،از تعویض روغن واسکازین گیربکس تا تعمیر و شارژ گازکولر. شاید دفعه بعد که برای تعویض روغن به اتوسرویس بروید، تعمیرکار به شما پیشنهاد شست و شوی داخلی موتور یا فلاش کردن موتور توسط مکمل را بدهد.طی سال ها کارکرد موتور رسوبات و جرم ها می تواند به دلایل مختلف در پوسته داخلی شکل گیرد که باعث کاهش کارایی موتور خودرو شما خواهد شد.

برای فلاش کردن و شست و شوی استاندارد داخل موتور از مواد پاک کننده شیمیایی مناسب و استاندارد استفاده کنید،قبل از تعویض روغن چند دقیقه مکمل را اضافه کنید و حدودا 5 دقیقه منتظر بمانید تا مطمئن بشوند ماده شوینده به تمام نقاطی که روغن ممکن است برود.بعد از این مرحله،تخلیه روغن موتور انجام می‌شود. در واقع، فلاش موتور زمانی انجام می‌شود که روغن قدیمی تخلیه می‌شود و قبل از این که روغن جدید ریخته شود،ماده رسوب زدا اضافه می‌شود. البته این که به فکر موتور خودرو خود هستید خوب است، ولی به یاد داشته باشید بسیاری از خودروسازان، فلاش کردن موتور را برای خودروهای مدرن و امروزی که به طور مرتب تعویض روغن شده اند را توصیه نمی‌کنند. ولی به طور کلی موارد زیر را در نظر داشته باشید.

1. بر طرف کردن رسوب ها

گاهی اوقات شیوه رانندگی ما، مانع از این می‌شود که روغن موتور بتواند کارش را خوب و کامل انجام بدهد. سفرهای کوتاه و چند کیلومتری و حرکت و توقف های مکرر باعث می‌شود ذرات موجود در روغن، داخل موتور ته ‌نشین شوند. به مرور زمان حجم این رسوبات بیشتر و بیشتر می‌شود و می‌توانند جریان روغن را کم کنند. فلاش کردن موتور این رسوبات را برطرف و مجاری باریک عبور روغن را باز می‌کند. بر طرف کردن رسوبات و کمک کردن به جریان آزاد روغن، مانع فرسودگی موتور می‌شود و اجازه می‌دهد فطعات به نرمی کنار یکدیگر کار کنند.

2.بررسی سوابق تعمیر موتور

اگر به طور مرتب مراقبت های لازم را در مورد خودروتان به عمل بیاورید، به فلاش کردن نیازی نیست، ولی فلاش کردن در چند مورد می‌تواند سودمند باشد:

وقتی یک خودرو دست دوم می خرید که از سابقه تعمیر و نگهداری آن اطلاعی ندارید؛فلاش کردن یا شست و شوی داخلی موتور و سپس تعویض روغن ، باعث کم شدن هزینه تعمیرات در آینده خواهد شد.خودروهایی که موتور تازه تعمیر دارند؛ اگر سابقه تعمیرات خودرو را می‌دانید، واقعاً عالی است. اگر تعمیراتی روی موتور انجام گرفته است، فلاش کردن می‌تواند ذرات و رسوبات باقی مانده در موتور را بشوید؛ بعد از این مرحله می‌توانید تعویض روغن کنید.خودورهایی که روغن‌شان در زمان مقرر تعویض نشده است؛ در این مورد شما از سابقه تعمیر و نگهداری خودرو اطلاع دارید به طور قطع داخل موتور رسوب تشکیل شده است. در این مورد، فلاش کردن موتور می‌تواند عمر خودرو را بیشتر بکند.

3.تمیز نگه داشتن روغن

همانطور که قبلا ذکر شد، چه سابقه تعویض روغن خودرو را بدانید یا نه، فلاش کردن موتور می‌تواند روغن را تمیز نگه دارد. به همین خاطر است که فلاش کردن و تعویض روغن موتور همزمان با هم انجام می‌شوند: ابتدا فلاش کنید تا از شر رسوب های کهنه خلاص شوید، بعد روغن جدید بریزید تا موتور مانند روز اول کار کند. اگر موتور را فلاش نکنید، حلال های موجود روغن جدید رسوبات کهنه را حل می‌کند و آن ها داخل موتور شروع به گردش می کنند و خیلی زود، روغن جدید و هم درست به اندازه روغن قدیمی کثیف خواهد شد. استفاده از مکمل موتور شوی به شما کمک می‌کند بتوانید روغن را دیرتر عوض کنید، به خصوص در مواقعی که صاحب قبلی خودرو از آن خوب نگهداری نکرده است.

4. کمک به فیلتر در تصفیه روغن

فیلترهای روغنی که در بازار لوازم یدکی خودرو موجود هستند می‌توانند حداکثر ذراتی به اندازه 25 میکرون را از روغن موتور فیلتر کنند،ولی ذراتی داخل روغن وجود دارند که حتی از این هم کوچکترند. حتی فیلترهای جدید و مرغوب هم نمی‌توانند این ذرات را از موتور حذف کنند. بهتر است بدانید ذراتی به آن کوچکی هم می‌توانند به مرور زمان باعث فرسودگی موتور بشوند. این ذرات حتی می‌توانند دست به دست هم داده و تشکیل رسوب دهند. اگر تعداد این ذرات بیش از اندازه زیاد باشد، تعویض روغن به تنهایی نمی‌تواند آن ها را بر طرف کند، ولی مواد شیمیایی که برای فلاش کردن موتور مورد استفاده قرار می‌گیرند از پس این کار بر می‌آیند. این عمل جلوی فرسودگی بیشتر موتور را می‌گیرد و به روغن جدید فرصت می‌دهد تا به درستی انجام بدهد.

5.تمیز کردن قطعات موتور

اگر رسوبات زیادی در موتور تشکیل شوند، ممکن است قطعات موتور حالت چسبندگی پیدا کنند. فلاش کردن موتور علاوه بر این که رسوبات را بر طرف می‌کند، باعث می‌شود قطعات هم نرم و روان کار بکنند. نرم کار کردن هم به نوبه خود عملکرد موتور را بالا برده و مصرف سوخت را پایین می‌آورد و باعث می‌شود خودرو مانند اول کار کند. لازم به ذکر است، در مورد خودروهای بسیار قدیمی، فلاش کردن موتور برای رینگ ها، سوپاپ ها و سایر قطعات زیاد مفید نیست. گاهی اوقات، رسوب در مورد قطعات غیر فلزی مانند درزگیری و آب بند عمل و شکاف ها را پر می‌کند. بر طرف کردن رسوبات باعث باز شدن درزها و شکاف ها می‌شود و ضعف آن قطعات را آشکار می‌کند.


دیدگاه خود را بیان کنید

Code Image