سرویس لنت ترمز

سرویس لنت ترمز- سوتگیر لنت - سوت گیر لنت ترمز- ترمز

سرویس لنت ترمز و سوت گیر لنت

نکاتی در خصوص زمان تعویض لنت ترمز و مراحل تعویض آن

وقتی راننده پای خود را روی پدال ترمز فشار می‌دهد، روغن ترمز به درون کاسه لنت و سیستم ترمز چرخ هدایت می‌شود و لنت‌ها به جلو هل داده می‌شوند. در این حالت بین دیسک و لنت ترمز اصطکاک ایجاد می‌شود و این امر منجر به داغ شدن لنت می‌شود. داغ شدن لنت‌ها باعث می‌شود تا سرعت خودرو کاهش یابد و در نهایت بایستد.

در گذشته‌ها، از آزبست یا پنبه نسوز برای تولید لنت ترمز استفاده می‌شده است. اما با گذر زمان و پیشرفت علم، سرطان زا بودن این مواد تائید شد و به همین دلیلی استفاده از آن‌ها در صنعت خودرو سازی ممنوع شد. امروزه برای تولید لنت ترمز از مواد مختلفی از جمله سرامیک استفاده می‌شود. لنت‌های سرامیکی از نوع بهترین و باکیفیت‌ترین لنت ترمز هستند که با وجود قیمت بالا اما از طول عمر بالایی برخوردارند.

در خودروها، سیستم ترمز دارای دو مکانیسم دیسکی و کاسه‌ای است. فشار هیدرولیک در داخل مدار که توسط روغن ترمز ایجاد می‌شود، باعث می‌شود تا مکانیسم ترمز خودرو، لنت‌ها را به سطح دیسک یا کاسه فشار دهد و در نتیجه از سرعت خودرو کاسته می‌شود.

زمان تعویض لنت ترمز

در سیستم‌های قدیمی، معمولاً زمان تعویض خودرو زمانی بود که راننده احساس می‌کرد، قدرت ترمز گیری در ماشین کاهش یافته است و یا به اصطلاح ترمز زیر پایش خالی می‌کند. در این زمان تعویض لنت ترمز واجب و الزامی بوده است.

اما با پیشرفت تکنولوژی، در خودروهای امروزی، روشی برای پی بردن به تمام شدن لنت ترمز وجود دارد. از آنجایی که در تمامی سیستم‌های هیدرولیکی ترمز ، مخزن روغن وجود دارد، پایین آمدن سطح روغن نشانه اتمام لنت ترمز است. اما پایین آمدن سطح روغن ترمز در صورتی نشانه تمام شدن لنت است که مطمئن باشیم، مخزن دارای نشتی نیست.

البته در خودروهایی که مجهز به سیستم ترمز دیسکی هستند، یک هشدار دهنده نصب شده است که در صورت تمام شدن لنت ترمز، به راننده هشدار می‌دهد. تمام لنت‌های ترمز در سیستم ترمزهای دیسکی دارای یک برق مثبت هستند. وقتی سطح لنت تمام می‌شود، ارتباط برقی با دیسک برقرار می‌شود و به محض اینکه این ارتباط برقرار شد، چراغ ترمز به نشانه تعویض لنت روشن می‌شود.

البته نشانه‌های دیگری نیز وجود دارند که همگی نشان‌دهنده زمان اتمام لنت ترمز هستند. مثلاً وقتی راننده در هنگام ترمز گرفتن، سر و صدای غیر معمول می‌شنود، می‌تواند نشان‌دهنده اتمام لنت ترمز باشد.

با توجه به موارد گفته شد، به غیر از روشن شدن چراغ هشدار، خالی شدن ترمز زیر پا و همچنین صدای نه‌چندان خوشایند ترمز، همگی می‌توانند نشان‌دهنده این باشد که زمان تعویض لنت ترمز فرا رسیده است. در این حالت اولین کاری که باید انجام داد این است که سطح روغن ترمز بررسی شود و بعد از عدم وجود هرگونه نشتی در مخزن روغن اطمینان حاصل کرد. در مرحله بعدی، با استفاده از کالیپر و باز کردن چرخ‌ها، لنت ترمز را چک می‌کنیم. اگر لنت ترمز مشکلی نداشت، بهتر است میزان روغن ترمز را در مخزن افزایش دهیم.

وقتی پدال ترمز خالی باشد، مسافت ترمز گیری افزایش می‌یابد و در نتیجه راننده باید زودتر برای ترمز گرفتن اقدام کند. بنابراین بهتر است در صورت مشاهده چنین مورد حتماً لنت ترمز و میزان روغن مخزن بررسی شود.


دیدگاه خود را بیان کنید

Code Image